Режисер Влад Троїцький: «Ти маєш запропонувати іноземним глядачам унікальний продукт, але вписаний у їхню систему координат»
Аспен Інститут Київ провів бесіду присвячену культурі. До діалогу Інститут залучив українських культурних діячів та членів Спільноти — лідерів різних сфер. Режисер Влад Троїцький пояснив антигуманний характер російської літератури, навів приклади використання росіянами soft power у Європі та поділився секретом успіху українського культурного продукту за кордоном.
Вся російська література говорить про непотрібність людини
Коли почалося повномасштабне вторгнення, Влад Троїцький, за його словами, відчув себе русофобом. Він вважає війну безумством і вирішив розібратися чи є вона та її характер випадковими. Режисер багато займався вивченням російської літератури і з жахом зрозумів: у ній немає жодного позитивного героя.
— Я застав Радянський Союз, всі ми проходили російську літературу. Поняття «велика російська література» було аксіоматичним. Тоді видавалося нормою, що Печорін, Онєгін, Раскольніков — герої. Насправді, вся російська література говорить про непотрібність людини: ні собі, ні комусь іншому. Вона принципово антигуманна. І, на жаль, не можна сказати — давайте викреслимо цю особливість, все пройде. На жаль, так не виходить, тому все це — інерційні процеси.
Росіяни дуже потужно використовують soft power у Європі
Влад Троїцький перебуває у Франції. На прикладі цієї країни він розповів про вплив «великої російської культури» — балета, образотворчого мистецтва, літератури, театру, тощо. Через проведення круглих столів, конференцій стосовно, наприклад, вивчення екзистенціалізму, основоположником якого наче є Достоєвський, росіяни формували у Франції ціле культурне інтелектуальне середовище, яке «підгодовували».
— У Франції, Італії, Німеччині існує жахливе поєднання лівих — посткомуністичних, пацифістських, антиколоніальних рухів, які Радянський Союз підгодовував через КГБ, та правого краю, адже Достоєвський — абсолютний символ правого світу. Росіяни продовжують з цим активно працювати. У тому числі — через культуру. Вони дуже потужно використовують soft power.
Влад додав, що Україна, на жаль, не працювала зі своїм позиціонуванням назовні системно до початку повномасштабного російського вторгнення.
З точки зору зміни трендів ти маєш спілкуватися з місцевими, для цього — пропонувати їм унікальний продукт, вписаний у їхню систему координат
Влад розповів про український арт-фронт, створений після початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну. За цей час у різних країнах вдалося провести більше 160 вистав. На його думку, секрет успіху у тому, щоб не замикатися, бути відкритими та готовими вчитися, не втрачаючи при цьому своє коріння.
— Ефективно працює створення колаборацій. Наприклад, європейським або американським театрам не вистачає трушної енергії. Нам, можливо, не вистачає компетенцій. Коли ти об’єднуєш енергію з усією надбудовою, яка існує у Старому і Новому світі, продюсуванням, технологіями, отримуєш продукт іншої якості. З точки зору зміни трендів ти маєш спілкуватися з місцевими людьми, а щоб робити це на перенасиченому ринку — запропонувати їм унікальний продукт, але вписаний у їх систему координат — фестивалів, майданчиків, тощо.